LUNA NATIONALA A INFORMARII DESPRE EFECTELE CONSUMULUI DE ALCOOL
Tema campaniei: Prevenirea consumului riscant, nociv si extrem de nociv de alcool si a efectelor consumului de alcool.In contextul scaderii consumului de alcool in aproape toate tarile europene, este esential ca si in Romania oamenii sa fie informati cu privire la riscurile si pericolele pentru sanatate, astfel incat sa reduca consumul de alcool pana la limita in care sa poata ramane in siguranta si sanatosi.
Justificarea campaniei:
Consumul daunator de alcool determina:
- consecinte medicale, sociale si economice enorme atat pentru pentru individ, cat si pentru familie si societate;
- mai mult de 200 de boli si leziuni traumatice;
- 132,6 milioane de ani de viata traiti cu incapacitate sau pierduti prin decese premature (disability - adjusted life years, DALY);
- 3 milioane de decese (5,3% din mortalitatea de toate cauzele);
- 13,5% din totalul decese la populatia tanara (20-39 ani).
- Cauzele deceselor atribuibile alcoolului: traumatismele, bolile digestive, bolile cardiovasculare, bolile infectioase (de exemplu tuberculoza, HIV/SIDA) si cancerele.
- Desi, la nivel global, mortalitatea datorata alcoolului a scazut in perioada 2010-2016, numarul anilor de viata traiti cu incapacitate datorita alcoolului au ramas relativ constant.
Scopul campaniei:
Informarea populatiei generale adulte despre efectele consumului de alcool si a nivelului consumului personal, pentru a contribui la formarea unor valori si atitudini pozitive fata de stilul de viata sanatos si la stimularea schimbarilor in comportamentul cu risc legat de consumul de alcool.
Obiectivele campaniei:
- cresterea nivelului de informare a populatiei generale asupra consecintelor medicale, sociale si psihologice ale consumului de alcool;
- cresterea numarului de persoane evaluate pentru detectarea consumului riscant, nociv si extrem de nociv de alcool pe baza aplicarii testului AUDIT al OMS;
- furnizarea de servicii de tip interventie scurta/sfat minimal pentru persoanele cu consum riscant, consum nociv si indrumarea catre servicii de specialitate/medicul de familie a persoanelor cu consum extrem de nociv.
Mesajele principale ale campaniei:
- Nu exista o "limita de siguranta" in ceea ce privette consumul de bauturi alcoolice! Riscul de deteriorare a sanatatii dumneavoastra creste odata cu fiecare bautura alcoolica consumata!
- Evitati cu totul consumul de bauturi alcoolice! In cazul in care consumati, mentineti un consum minim! Ramaneti vigilenti, sa actionati rapid si sa luati decizii cu mintea clara, pentru dumneavoastra si pentru ceilalti din familia si comunitatea dvs!
- Nu consumati niciodata bauturi alcoolice daca luati medicamente, chiar si remedii pe baza de plante sau fara prescriptie medicala. Acest lucru le-ar putea face mai putin eficiente sau chiar toxice si periculoase.
- Nu consumati deloc bauturi alcoolice in cazul in care conduceti orice fel de vehicule !
- Discutati cu copiii si tinerii despre problemele asociate consumului de bauturi alcoolice. Nu ii lasati sa-i vada pe adulti consumand bauturi alcoolice - fiti un model! Asigurati - va ca nu au acces la acestea! Supravegheati - i in timp ce urmaresc materiale audio-vizuale (inclusiv televizorul), deoarece pot fi expusi publicitatii la alcool care poate stimula initierea timpurie a consumului de alcool.
- Daca planificati o sarcina sau sunteti insarcinata nu consumati deloc bauturi alcoolice! Pentru gravide, nu exista un tip de bautura alcoolica sau cantitate sigura de alcool care sa poata fi consumata, fara riscul unor efecte negative asupra sarcinii si dezvoltarii fatului.
Sloganul campaniei:
Materiale informative:
|