LUNA NATIONALA A INFORMARII DESPRE EFECTELE CONSUMULUI DE ALCOOL

Tema campaniei:
Informarea populatiei cu privire la efectele consumului de alcool asupra sanatatii fizice si psihice a copilului, adolescentului si adultului.
Scopul campaniei:
Prevenirea debutului timpuriu al consumului de alcool in randul copiilor si adolescentilor si promovarea unui comportament responsabil fata de consumul de alcool.
Obiective specifice:

  • Cresterea gradului de informare a copiilor, adolescentilor si tinerilor cu privire la efectele consumului de alcool asupra sanatatii si riscurile debutului timpuriu al consumului de alcool;
  • Cresterea gradului de reponsabilizare a parintilor cu privire la rolul familiei in formarea unui comportament responsabil fata de consumul de alcool in randul copiilor si tinerilor.

Slogan:
Alcoolul iti poate schimba viata...IN RAU!
Mesaj cheie:
Consumul de alcool in randul adolescentilor are consecinte grave asupra dezvoltarii creierului si este corelat cu o rata crescuta a sinuciderilor, violentei, accidentelor si bolilor fatale. Nu exista o cantitate "sigura" de alcool care poate fi consumata de catre adolescenti.
Perioada de derulare a campaniei:iulie 2016
Grupul tinta:
copii, adolescenti, tineri, parinti.
Consumul de alcool in lume. Date statistice. Consecinte:
  • Abuzul de alcool este a 2-a cauza de imbolnavire legata de stilul de viata in unele state membre OMS factor de risc pentru mai mult de 60 de boli cronice si 200 entitati psihopatologice diferite: hepatopatia alcoolica, pancreatita cronica alcoolica, aproape toate celelalte boli digestive, unele tipuri de cancer, diabet, boli cardiovasculare, obezitate, tulburari alcoolice fetale, tulburari neuropsihiatrice;
  • In general, tarile cu nivel economic inalt inregistreaza cele mai inalte rate ale consumului de alcool/capita, plus cea mai crescuta prevalenta a episoadelor de consum excesiv; barbatii din categorile socio-economice inferioare si femeile din categoriile socio-economice inalte au nivele de risc mai inalte pentru pattern-urile de consum periculos si/sau excesiv de alcool;
  • Factor de risc pentru comportamente antisociale grave (auto si heteroagresivitate, omor, accidente);
  • Factor de risc pentru adoptarea unor pattern-uri comportamentale maladaptative fata de consumul de alcool in randul populatiei tinere (debut timpuriu al consumului de alcool, abuz, dependenta);
  • Consumul mediu global de alcool in 2010 a fost de 6,2 l alcool pur/capita (la persoane de peste 15 ani), echivalentul a 13,5 g alcool pur/zi. Rata de consum la nivelul UE depateste dublul consumului mediu global. Belarus detine recordul consumului de alcool cu 17,5 l/capita/an, din care aproape 50% bauturi spirtoase, urmata de: Moldova, Lituania, Rusia (15,1-16,8 l/capita/an);
  • Romania ocupa locul 3 cu 14,4 l/capita/an;
  • 25% din alcoolul consumat este neinregistrat, produs in gospodarii;
  • 3,3 milioane decese anual datorate consumului de alcool (a 3-a cauza de morbiditate si moarte prematura in populatia generala) si 25% din decesele la grupa de varsta 15-29 ani; 1 din 7 barbati si 1 din 13 femei au decedat ca urmare a unor cauze atribuibile consumului de alcool;
  • 139 milioane DALYs (5,9% din povara globala a bolii) au fost pierduti ca urmare a deceselor premature si disabilitatilor atribuibile consumului de alcool, cea mai inalta rata fiind inregistrata la nivelul UE;
  • Costurile societale asociate consumului de alcool in 2010 au fost estimate la 155.8 miliarde Euro, din care 45,2 mld. datorate deceselor premature, 21,4 mld. Euro pentru asistenta de sanatate, 30 mld. Euro datorate absenteismului si somajului.

Consumul de alcool la adolescentii si tinerii europeni:
  • OMS atentioneaza asupra tendintei de crestere a consumului de alcool la adolescentii din 71% din regiunile OMS (grupe de varsta sub limita minima pentru consumul de alcool), consumul excesiv ocazional de alcool a crescut vizibil in randul fetelor (31% in 2007, 35% in 2011).
  • 6 din 10 adolescenti au consumat = 1 pahar de bautura alcoolica la varsta de 13 ani (sau mai devreme) si 12% au avut primul episod de ebrietate la aceasta varsta.
  • Consumul de alcool la petreceri este adesea insotit de utilizarea de droguri recreationale, sporind riscurile consecintelor negative in randul tinerilor.
  • Decesele care au legatura cu alcoolul reprezinta 25% din totalul deceselor in randul tinerilor 15-29 de ani reprezentand 1 din 4 decese in randul populatiei de sex masculin ti 1 din 10 decese in randul populatiei feminine.
  • Cele mai frecvente probleme cauzate de consumul de alcool sunt: scaderea performantelor scolare sau la locul de munca (13%) si probleme cu familia si prietenii(12%).
  • Bautura preferata de adolescenti este berea (47%), urmata de vin si spirtoase (37 - 38%), cocktail-uri (32%) si cidru (27%).
  • 47% din adolescenti declara ca au experimentat = 1 episod de intoxicatie alcoolica acuta de-a lungul vietii (7 din 10 adolescenti in Danemarca, 60-66% in Rep. Ceha, Ungaria, Letonia, Lituania), ratele cele mai scazute fiind in Albania si Islanda (cca 22%).
  • Tarile nordice inregistreaza, pentru ambele sexe, cele mai crescute valori pentru volumele de alcool ingerate cu ocazia ultimului episod (cca 2xmedia).
  • 37% din adolescenti au fost in stare de ebrietate = 1 data in ultimele 12 luni. Cea mai inalta frecventa se regaseste in Danemarca (69%, in medie 10 episoade/12 luni).
  • 17% din adolescenti au avut = 1 episod de ebrietate in ultimele 30 zile (10% in Danemarca - din care peste 1/3 fete, si Spania)
  • In ultimele 30 zile, 43% din baietii si 38% din fetele care au ingerat alcool, au declarat episoade de consum excesiv.
  • 64% din adolescenti admit ca ingestia de alcool poate consecinte negative, dar numai 42% admit ca alcoolul poate avea efecte daunatoare asupra sanatatii "sau poate crea dependenta"/LI>
  • Doar 35% din adolescenti considera ca alcoolul ii poate determina sa faca "lucruri pe care sa le regrete mai tarziu" sau "sa aibe probleme cu politia" ori "sa nu fie in stare sa isi controleze consumul de alcool" (19%).
  • Restul adolescentilor apreciaza ca alcoolul are doar consecinte pozitive, dintre acestia, jumatate declara ca alcoolul ii ajuta "sa uite de probleme" (48%).

Materiale in cadru campaniei:

pagina web realizata de Promovarea Sanatatii Timis
Sursa informatiilor: Centrul Regional de Sanatate Publica Sibiu.